Téměř před rokem se zavedla povinnost nosit reflexní prvky mimo obec za snížené viditelnosti. Statistiky ukazují, že to má co do sebe, neboť od té doby výrazně ubylo smrtelných nehod.

Ze zákona vyplývá, že nejen řidič se musí věnovat řízení, ale i chodec má povinnost být viděn. Vznikla tak rovnováha mezi řidičem a chodcem. Před účinností této novely byl vždy viníkem nehody řidič, a to dokonce i přesto, když šel chodec tmavě oblečený po špatné straně silnice.

Dnes se již při šetření dopravních nehod zaměřuje nejen na řidiče, ale také na případný podíl chodce. Pokud dojde k nehodě, šetří se i to, zda chodec měl nebo neměl reflexní prvek. A pokud by ho řidič s reflexním prvkem býval viděl, může být zcela vyviněn. Chodec tedy může být shledán částečně nebo úplně vinným.

Pokud máte dobrou pojistku a stanete se účastníkem nehody jako chodec, který však neměl reflexní prvky, může se vám to do pojistného plnění promítnout. Samozřejmě záleží na prošetření nehody, může se ale stát, že vás pojišťovna neodškodní, protože za nehodu můžete sami. Vyšetřování takovýchto nehod je vždy náročné a často musí dojít i na vyšetřovací pokusy.

Vždy je důležité nejen zda reflexní prvky používáte, ale také jak je máte umístěné a jakou má prvek odraznou plochu. Chodci často mívajíreflexní prvkyvzadu, třeba na baťohu, což je vlastně úplně k ničemu, pokud jdou v protisměru.

Vždy počítejte se špatným počasím! Chodec ve většině případů nehod řekne, že nečekal sníženou viditelnost, nebo že podle něj ještě špatný výhled nebyl. To pak budou vždy muset posoudit znalci a soud. Ovšem nosit u sebe reflexní prvky není pro chodce zase tak nic moc obtížného, zvláště pomyslíme-li na to, že mu to může zachránit život.

Naši bezpečnost zvýší lepší viditelnost!
18 m – máme- li tmavé oblečení, řidič nás zaregistruje teprve, je-li u nás na pouhých 18 metrů.
24 mv červeném oblečení jsme vidět na 24 metrů.
37 mžluté oblečení je výraznější, ovšem řidič nás zaregistruje tehdy, je-li vzdálen 37 metrů.
55 mv bílém oblečení jsme vidět už na 55 metrů, i přesto nám stále hrozí nebezpečí srážky.
200 mreflexní materiál (vesty, bundy, nebo alespoň reflexní prvky) nám zajistí viditelnost na 200 metrů. V takové vzdálenosti má řidič spoustu času nás zaregistrovat, rozpoznat nebezpečí a provést úhybný manévr.