Bolavé klouby i kosti

V podzimních i zimních měsících, kdy se zhorší počasí a venku začíná být nepříjemně sychravo až mrazivo, začínáme lenivět. Není se čemu divit, vždyť komu by se v tomto počasí chtělo pravidelně ven na dlouhé procházky, nebo dokonce pravidelné tréninky běhu. S lenivostí ale často přichází různé neduhy, jako například bolesti kloubů i kostí.

Kosti a klouby nejsou mrtvé hmoty, jak si může někdo myslet. Jsou to rostoucí živé tkáně, které se celý život obnovují.

Co je příčinou bolesti kloubů?
·         Nejčastěji nás klouby začnou bolet právě proto, že se málo hýbeme. Chrupavka je totiž jako houba, co nasává kloubní tekutinu, a aby se pořádně promazala, potřebuje se hýbat.
·         Další příčinou mohou být záněty. V tomto případě je vhodné dojít si za odborným lékařem, ortoped vám nejlépe poradí, jak bolest léčit.
·         Za bolestmi kloubů může být i nadváha. Pokud tedy víte, že máte nějaká ta kila navíc, je dobré zvážit, zda byste neměli zhubnout. Uvidíte, že se tak vašim kloubům uleví.

Co je příčinou bolest kostí?
·         S přibývajícím věkem se tvorba nových buněk zpomaluje a kostní tkáň řídne. Tento proces se zrychluje většinou s nástupem menopauzy, kdy klesá hladina ženských hormonů. Na stárnutí má vliv jednak genetika, ale také jídelníček, a v neposlední řadě zdravý pohyb.

Pilulky- ano nebo ne?
Dobře zvolené tabletky mohou od bolesti určitě pomoci. Ale abyste zbytečně nevyhodili peníze, je před nákupem potřeba vědět některé věci:
·         Nakupujte vždy v lékárně. Jen zde můžete mít jistotu, že jste nenaletěli falešným prodejcům.
·         Užívat by se měli minimálně čtvrt roku, aby byl výsledek zaručený. Kratší dobu vlastně ani nemá smysl pilulky užívat, protože nemají čas zabrat a kýžená úleva se tedy nedostaví.

Pohyb nám významně oživí látkovou výměnu v kostech i kloubech. Nejideálnější je hýbat se denně alespoň půl hodiny. Nejlepší je svižná chůze, což je zároveň i nejpřirozenější druh pohybu. Nepřestávat se hýbat je důležité i s přibývajícím věkem, protože pohyb zlepšuje držení těla i jeho pružnost. Pro každého z nás ale bude jistě mnohem vhodnější a zdravější, když půjdeme ven na nějakou příjemnou delší procházku, než abychom polykali léky. A pobyt na čerstvém vzduchu je prospěšný nejen našemu tělu, ale i duchu.